6 клас

Контрольна робота
https://vseosvita.ua/goУспіхів Вам))))

ПАвло Глазовий
(1922-2004)
1.Записати коротко літературний паспорт письменника. 
(Перегляньте відео ,усно дайте відповідь  на запитання  та охарактеризуЙте одну із гуморесок)
*на відео всі гуморески охарактеризовані,треба натиснути на паузу і переписати !!!!

Домашнє  завдання:
ПРОЧИТАТИ СТ.229-233





СТепан руданський
(1834-1873)
1.Літературний паспорт Руданського(письмово)
2.Виписати визначення 
3.перекаЖіть гуморески та співомовки

Домашня робота:
1.літературний паспорт"заророжці у короля"
2.читати ст. 223-228




Леонід Глібов
"Муха і бджола"," жАба і віл"
(Переписати)
(Усно дати відповідь)

Домашнє завдання
 1.(заповнити табличку)
2.прочитати ці байки




ЛЕОНІД ГЛІБОВ"ЩУКА"
https://youtu.be/DLhJhkuNbc0
(ПереглянЬте відео про біографію)
(Визначення переписати)
 (Переписати)


 (Усно дати відповіді на запитаННЯ)


Самостійна робота
"Таємне товариство боягузів..."

(Код проходження олімпіади)
(Перейдіть за посиланням)
Успіхів!


Тема:"Клим Джура-рятівник світу "

Перегляньте відео
(Виконуйте завдання,які потрібно)
Домашнє завдання:ст 210-211(відповідати на запитання),виконати письмово 1 завдання на ст 211



Тема уроку:   Леся Воронина. Фантастична, романтична, багатоепізодна, повість про виховання гідності та мужності «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9». Стосунки між різними поколіннями в родині. 

Мета уроку: дати поняття про фантастичну, романтичну, багатоепізодичну повість; розвивати навички виразного читання, переказу твору та вільного висловлення думки, вміння дискутувати; формувати дбайливе ставлення до свого життя, до інших людей; виховувати почуття щирості, відкритості, наполегливості  в досягненні поставленої мети, відповідальності за свої вчинки.

Тип уроку:  комбінований.

Обладнання:  портрет письменниці

Теорія літератури:  фантастична, романтична,  багатоепізодична повість.

Х І Д   У Р О К У

І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього
 ІІІ. Актуалізація опорних знань

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.  Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя.
Звісно, всі ми добре знаємо, що бути боягузом – ганебно, а брехати не можна, але… Не все так просто в цьому світі, далеко не так просто…
Боятися – ганебно? Але бояться абсолютно всі (природна реакція людини на небезпеку) і сміливець не той, хто не відчуває страху, а той, хто може подолати свій переляк і діяти не зважаючи на нього. Саме це і відбувається з Климом Джурою. Лише за один день неймовірних пригод у товаристві боягузів Клим дуже змінився, він сам себе не впізнає, бо найскладніше зламати в собі боягуза вперше, і якщо ти зміг це зробити, то набудеш досвіду мужності, який допоможе долати твій страх і надалі. 
Пригоди тривають, завдання ТТБ  не виконане. Отож, вперед – на зустріч новим пригодам. 
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.


  1. Бесіда за запитаннями
  • Що вразило Клима, коли він біг вулицею, повертаючись з будмайданчика? (Усі люди мали надзвичайно дивний вигляд. Вони рухалися, ніби у сповільненій зйомці).
  • Від кого отримав допомогу Клим? (З неба, від метелика).
  • З ким проживав Климко? (З мамою, батьком, бабусею).
  • Де в той момент знаходились батьки хлопчика? (На розкопках в Єгипті).
  • Де працювала бабуся  Климка? (У банку).
  • Що найбільше ошелешело хлопчика, коли він повернувся додому? (Наказ бабусі. І те, що бабуся якимось чином пов’язана з ТТБ).
  • Що змусило хлопчика вступити в «бій» з прибульцями? (Небезпека за життя бабусі).
  • Що нового взнає Клим про свою бабусю Соломію? (Пані Соломія видатний учений, вона винайшла протиотруту від вірусу страху).
  • Яке нове завдання отримує Климко? (Спасти пані Соломію).
  • Яку інформацію отримав хлопчик з екрану   старої скрині? («Молода бабуся» розповіла Климку про машину часу та про нові завдання – переміститися до Єгипту).
Інформаційна довідка. Папірус - (грец. πάπυρος) — товстий папероподібний матеріал, що виготовлявся в стародавньому Єгипті зі стебел рослини циперус папірус (Cyperus papyrusродини осокових, яка росла на берегах Нілу. В подальшому використовувалася як основа для письмен. Папірус в перекладі з єгипетської — «дар річки». У Єгипті були бібліотеки, що містили до тридцяти тисяч сувоїв; особливо багата бібліотека була в Олександрії. Папірус настільки був поширений, що єгипетські купці загортали в нього покупцям товар.. Найдавнішому свитку папірусу налічувалося понад п'ять з половиною тисяч років. При виготовленні писального матеріалу стебла папірусу очищалися від кори, серцевина розрізалась чи розділялась на тонкі довгі смужки. Ці смужки укладали тісними рядами на гладку і рівну поверхню і змочували водою. На перший ряд розстиляли інший ряд, але вже поперек. На них викладали під прямим кутом ще один ряд смужок і поміщали під прес. Після сушки лист папірусу відбивали молотком. Потім листи папірусу, що вийшли, склеювалися в свити, а в пізніший час — з'єднувалися в книги .
Єгипетські піраміди - найбільша архітектурна пам'ятка Стародавнього Єгипту, одне з семи чудес світуПіраміди - це величезні кам'яні споруди пірамідальної, ступінчатої чи баштоподібної форми, збудовані як гробниці для фараонів Давнього Єгипту. Усього в Єгипті знайдено 118 пірамід. При згадці єгипетських пірамід, як правило, мають на увазі розташовані в Гізі, неподалік від Каїру Великі Піраміди. 
  1. Слово вчителя
Усього кілька секунд і Климко перемістився до Африканського континенту. Через технічні несправності експерементальної машини часу, Климко прибув на одну добу пізніше  і не встиг попередити батьків про небезпеку. Що робити? Як бути? Хлопчик розуміє, що майбутнє його сім’ ї залежить тільки від нього. Порятунок людства залежить тільки від нього. Потрібно діяти, не гаючи жодної хвилини. Треба зустріти космічних прибульців як слід.
VІ. Систематизація й узагальнення знань.
1. Слово вчителя, робота з літературознавчими словниками.
Події у художньому прозовому творі  викладено в певній послідовності відповідно до задуму автора з таким розрахунком, щоб якнайповніше розкрити характери героїв, ставлення письменника до зображуваного. Це сюжет. 
Сюжет – послідовність подій, яка складає зміст художнього твору. Сюжет складається з певних частин: експозиція – письменник розповідає про час і місце дії, знайомить з героями; зав’язка –подія, від якої починається історія героїв твору; розвиток дії ; кульмінація – найнапруженіший момент в житті героїв; розв’язка – чим закінчується історія.
У творі може бути змінений порядок елементів сюжету, може бути відсутнім якийсь з елементів, а кульмінацій буває кілька.
2. Проблемно – пошукове завдання.
Доведіть, що твір  Лесі Вороніної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9» є фантастичною, романтичною, багатоепізодною повістю.
Можливі аргументи:
-  прозовий розповідний твір;
- за обсягом повість більша, ніж оповідання;
-  у повісті розповідається про одну або декілька подій одного чи декількох головних героїв протягом досить тривалого часу;
- це твір, сюжет якого ґрунтується на фантастиці, тобто уявний світ якого не відповідає наявному реальному світу або прийнятому, усталеному поняттю можливого (фантастична);
- кожний новий розділ має свій сюжет (багатоепізодична);
- незвичайна, пригодницька за подіями  (романтична).
 VІІ. Підсумок уроку.
1. Гра „Займи позицію”.
-  Що можна сказати про родину Клима? Які стосунки між членами родини: Климком і бабусею, Климком і батьками?

VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності.
ІХ. Домашнє завдання.
Скласти кросворд до твору;
Відповідати на запитання після твору в підручнику(усно)


Урок -роздум

Тема уроку:   Леся Воронина. Пригодницько - фантастична повість «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9».

Мета уроку: ознайомити з життям і творчістю письменниці, допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст повісті; розвивати навички виразного читання, переказу твору та вільного висловлення думки, прищеплювати інтерес до пізнання нового, виховувати прагнення до самовдосконалення, самореалізації в ім’я добра.

Тип уроку:  урок-роздум

Обладнання:  презентація


Епіграф:                                        Смілива не та людина, яка декларує свою
                                                        сміливість і надимає щоки, а на мою думку, 
                                                        геройство полягає в тому, що ти долаєш свій 
                                                        страх.                      
                                                                                                           Леся Воронина


ПЕРЕБІГ   УРОКУ

І.  Повідомлення теми і мети уроку.  Мотивація навчальної діяльності.
 Метод «Мікрофон».
  • Як ви розумієте епіграф уроку?
ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів.
Сьогодні на уроці ми познайомимось із  новою пригодницькою повістю сучасної письменниці Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9», в якій добро знову дає відсіч  злу. І героями-переможцями є не фантастичні супер-кібер істоти, а звичайні люди, що в нормальному житті малопримітні, та ще й боягузи по суті.
У книгах нечасто боягузи є героями - радше за старою звичкою їх шпетять і страмлять і протиставляють їм сміливців, чия рука не здригнеться. А даремно, бо от деякі психологи, що вивчають феномен страхів, твердять, ніби боягузи в житті бувають чесніші в своїх почуттях за сильних духом героїв. Бо всіма фібрами переляканих душечок своїх вони відчувають тонше небезпеку, швидко на неї реагують, вони чутливіші взагалі, вони не покриті товстою корою, як куленепробивні сміливці, до чиїх почуттів буває неодразу й докричишся, та й часом їх там, насправді, й нема.
І якби світ складався з суцільних боягузів, то, може би, він був би м'якший. Це заспокійлива версія психологів, яка дуже втішає негероїв. Принаймні їхній світ не напханий робокопами - в ньому все звично й без подвигу. Отже, давайте поринемо у світ карколомних пригод звичайного хлопчика Климка, який, пройшовши випробування, поборов свій страх і став сміливим.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
  1. Виразне читання повісті.
  2. Робота над змістом повісті.  Бесіда за запитаннями.
Хто з нас не уявляв  хоч раз себе суперагентом, який спасає Всесвіт від прибульців? Хто з нас не мріяв про подорожі в часі і про розкриття неймовірних таємниць? Хто з нас не хотів би бути членом якогось таємного товариства?  Товариства ТТБ! Мріяв про це і Клим Джура, звичайний українськй хлопчик, який одного чудового ранку опиняється в штабі Таємного Товариства Боягузів. Згодом хлопчик з’ясовує, що Землю от –от мають захопити підступні космічні прибульці, які заразили більшість людей вірусом СТАРХУ . І головне, що порятунок людства залежить тільки від нього! Виявляється, що головне – це вміти здолати свій СТРАХ.


Розділ І - V
- Хто такий Кактус?
- Коли саме розпочалася ворожнеча між Сашком і Климом?
- Зачитайте, як після літніх канікул змінився Кактус?
- Що трапилося із Климком після останньої зустрічі із Сашком?
- Куди саме потрапив Клим?
- За що Климу стало соромно, коли він побачив себе на великому екрані?
- Що запропонував механічний голос Климу? Як відреагував на це хлопчик?
- З ким познайомився Климко після того, як якась сила спрямувала його до старого будиночку?
- Яке завдання - випробування чекало Клима ввечері?
- Повернувшись додому, про що довго думав Клим?
 ІV. Систематизація й узагальнення знань.

 V. Підсумок уроку.
1.Гра „Займи позицію”.
- Чи можна вважати Климка боягузом? Чому?
- Як би ви вчинили, опинившись у такій же ситуації, як Климко?
VІ Оголошення результатів навчальної діяльності.
VІІ Домашнє завдання. 

  • Намалювати ілюстрацію до одного з розділів повісті, підібрати народні прислів’я та приказки про страх, боягузів 

https://www.google.com/search?q=%D1%82%D0%B0%D1%94%D0%BC%D0%BD%D0%B5+%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE+%D0%B1%D0%BE%D1%8F%D0%B3%D1%83%D0%B7%D1%96%D0%B2+%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BA&oq=%D1%82%D0%B0%D1%94%D0%BC%D0%BD%D0%B5+%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE+%D0%B1%D0%BE%D1%8F%D0%B3%D1%83%D0%B7%D1%96%D0%B2+%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BA&aqs=chrome..69i57j0l3.14711j0j9&client=ms-android-samsung-gj-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#

Леся воронина(справжнє ім'я Вороніна Олена Анастасіївна)

письменниця, журналістка, перекладачка
Народилася 21 березня 1955 року в Києві. 
1979 року закінчила філологічний факультет Київського університету (заочний відділ). За роки навчання встигла попрацювати кур´єром у Спілці письменників України, лаборантом у школі, електромонтером на деревообробному комбінаті, екскурсоводом у Музеї народної архітектури та побуту в Пирогові та на багатьох інших роботах. Мандрувала Україною автостопом та Польщею на байдарках (це були спливи по Мазурських озерах, польських річках і річечках).
З 1987 до 1991 року — редактор відділу літератури та мистецтва журналу «Україна».
З 1991 року працює у дитячому журналі «Соняшник». Від 1992 року — головний редактор часопису.
Член Спілки письменників України, член Асоціації українських письменників.
Пише для дітей. Автор дитячих іронічних детективів, об´єднаних у серію «Суперагент 000»: «У пащі крокодила», «Пастка у підземеллі», «Таємниця підводного міста», «У залізних нетрях», «Таємниця золотого кенгуру», пригодницьких повістей «Пригоди голубого папуги», «Хлюсь та інші», «Таємниця Чорного озера». Під псевдонімом Гаврило Ґава написала понад сто сюжетів коміксів, що впродовж 13 років з´являлися на сторінках журналу «Соняшник».

Літературні псевдоніми: Гаврило Ґава, Ніна Ворон, Олена Вербна.
Перекладає з польської мови (твори Станіслава Лема, Славоміра Мрожека, Анни Ковальської, Анни Карвінської, Гелени Бехлерової та ін.)
Нині — ведуча програм на Радіо Культура. На початку 2011 року очолила щойно створене дитяче видавництво «Прудкий равлик».
Відзнаки:
Лауреат Всеукраїнської акції «Книжка року» (2004);
Лауреат Всеукраїнського конкурсу романів, кіносценаріїв і п´єс « Коронація слова » (2005);
Лауреат Міжнародного літературного конкурсу «Дитячий Портал» (2006);
Лауреат конкурсу «Книжка року Бі-бі-сі» (2008);
Перша премія VІ Московського міжнародного конкурсу «Мистецтво книги» у номінації «Книга для дітей та юнацтва» за книжку «Сни Ганса-Християна» (2009);
Перша премія Національного конкурсу «Найкраща книга України 2009», за книжку «Сни Ганса-Християна».Дипломант Міжнародного літературного конкурсу романів, кіносценаріїв і п´єс « Коронація слова - 2010» за роман «У пошуках Оґопоґо".
Бібліографія:
Суперагент 000 (1996) — дитячий детектив
Суперагент 000. Нові пригоди 2000) — дитячий детектив
Таємниця смарагдового дракона (2001) — дитячий детективСуперагент 000.
Таємниця золотого кенгуру
Таємниця пурпурової планети
Таємне товариство боягузів
Прибулець з країни Нямликів
Нямлик і балакуча квіточка
Хлюсь та інші
Суперагент 000. У пащі крокодила
Сни Ганса Християна


 

Конспект уроку української літератури, 6 клас

Тема. Я. Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті. 
Мета: ознайомити школярів із життям і творчістю Я. Стельмаха; розпочати роботу над опрацюванням змісту програмового твору письменника, звертаючи увагу на таємничі, веселі й незвичайні події в повісті; розвивати творчу уяву школярів, логічне мислення, пам’ять, увагу; вміння раціонально використовувати навчальний час; грамотно висловлювати власні думки; виховувати почуття поваги до творчості Я. Стельмаха, рідного краю; прищеплювати любов до природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Я. Стельмаха, бібліотечка його творів; учнівські малюнки на тему «Краса природи рідного краю»; дидактичний матеріал (тестові завдання).

 ХІД УРОКУ 
 I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями:
  • Чи любите ви літні канікули?
  • Які веселі пригоди траплялись з вами під час літніх канікул?
  • Як ви думаєте, який твір називається пригодницьким? Наведіть приклад.
  • Дайте визначення повісті як літературному жанру. (Повість — епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.) 
  • Чим цей жанр відрізняється від оповідання? 
III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
                                                           Природа - це найкраща з книг, написана на особливій мові. Цю мова треба вивчати.
                                                                                          Н.Г. Гарін-Михайлівський
Обговорення епіграфа.
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Життєвий і творчий шлях Я. Стельмаха (1949—2001)
Ярослав Стельмах народився 30 листопада 1949 року в Києві в родині відомого українського письменника Михайла Стельмаха.
Ріс дитиною обдарованою, з різнобічними інтересами. З дитинства захоплювався спортом, музикою, іноземними мовами. Займався плаванням, потім гімнастикою, а з боксу і боротьби здобув навіть спортивні розряди. Грав на фортепіано, любив гітару.
З ранніх років Ярослав почав вивчати англійську мову і, варто сказати, не без успіху. Після закінчення середньої школи вчився в Київському інституті іноземних мов, потім в аспірантурі, працював викладачем у Київському педінституті та університеті, займався перекладацькою діяльністю. «Я почав перекладати, — згадує Ярослав Михайлович, — іще навчаючись у Київському інституті іноземних мов. Спершу мене зацікавила книга, яку мені привезли з Канади. Автор її — перший в історії свого народу ескімоський письменник Маркузі. Книжка адресована дітям і цікаво, дохідливо розповідає про суворе, сповнене небезпек і тяжкої праці життя ескімоських племен. Звалася вона «Гарпун мисливця», і працював я над її перекладом з великим задоволенням». На час закінчення інституту Ярослав мав уже кілька друкованих перекладів з англійської мови.
Незважаючи на відчутні успіхи в галузі художнього перекладу, несподівано навіть для самого себе Я. Стельмах почав писати твори для дітей. У 1975 році вийшла його перша книжка-збірка оповідань «Манок». Потім були повісті «Химера лісового озера», «Якось у чужому лісі», «Найкращий намет» та інші.
Ярослав Стельмах відомий у літературі і як драматург. Уже перші його п’єси мали неабиякий успіх: у п’ятнадцяти театрах одночасно йшла п’єса «Привіт, синичко!», чималу аудиторію глядачів збирала «Шкільна драма», «Вікентій Прерозумний» та інші.
Щоб хоч частково ліквідувати дефіцит п’єс для наймолодшого читача, Я. Стельмах створює «Митькозавр з Юрківки», яка свідчить про знання автором дитячої психології, його вміння розкрити внутрішній світ дитини.
Широкої популярності набули також п’єси Я. Стельмаха «Гра на клавесині», «Провінціалки» та інші.
Твори Я. Стельмаха відзначаються захоплюючим сюжетом, тонким гумором, яскраво змальованими постатями маленьких героїв.
 2. Прийом «Читання з передбаченнями».
Літо, Митько, Сергій, село, бабуся, завдання.
  • Визначіть, про що йтиметься в тексті?
3. Робота над твором Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»
I розділ «Зоологія і комахи. «Відпустіть нас до бабусі»; II розділ «Знайомство з майбутнім майстром спорту, а також з бабусею, ентузіастом музичної освіти і дідом Трохимом»
1).  Виразне читання найцікавіших епізодіа
2). Тема: 
3). Ідея: 
4). Основна думка:
5). Композиція :
6). Сюжет:

7). Обговорення змісту розділів.
Робота з підручником. Учні читають запитання і дають відповідь.
8). Жанр: пригодницька повість. Запис у зошит.
V. Закріплення опрацьованого навчального матеріалу
1. Розв’язування тестових завдань
 VI. Підсумки уроку
 VII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
 VIII. Домашнє завдання


Ярослав Стельмах 

Народився 30 листопада 1949 року у Києві. В 1971 році закінчив Київський педагогічний інститут іноземних мов, у 1981 році —Вищі літературні курси в Москві, потім аспірантуру .Працював у вищих навчальних закладах перекладачем.
Літератор Абрам Кацнельсон згадував часи, коли він підтримав на Всесоюзному семінарі молодих письменників молодого українського драматурга Ярослава Стельмаха, порекомендувавши його п'єси знаменитому тоді Панасу Салинському — голові ради з драматургії Союзу письменників СРСР, що формував репертуар усіх театрів по країні. Ярослав Салинському дуже припав по душі і своїми талановитими творами і, головне, скромністю. У бесідах він жодного разу не згадав, що є сином класика української літератури, лауреата всіх існуючих тоді премій, Михайла Стельмаха.

Мешкав у Києві на Печерському узвозі, 8. Загинув 4 серпня 2001 року в автомобільній катастрофі. На Бориспільській трасі старенький автомобіль «Жигулі», в якому Стельмах їхав до себе на дачу, раптово втратив керування, врізався в автобус«Ікарус», вилетів на узбіччя і загорівся[1](51 рік) . Похований в Києві на Байковому кладовищі поруч з батьком (ділянка № 2)
.

Творчість[

Ярослав Стельмах відомий насамперед як драматург. П'єси «Привіт, Синичко!» та «Запитай колись у трав» входили до репертуару багатьох театрів колишнього СРСР. Також широкої популярності набули п'єси «Гра на клавесині», «Провінціалки», «Синій автомобіль», «Драма в учительській». Серед його п'єс є твори для дітей: «Шкільна драма», «Вікентій Прерозумний» та інші.
Кіносценарії: «Циганка Аза», (1987), «Провінціалки» (1990), «Кіценька» (1995) (в складі серіалу «Острів любові»).
Він також писав оповідання, повісті для дітей: «Вікентій Премудрий» «Голодний, Злий і Дуже Небезпечний», «Якось у чужому лісі», «Найкращий намет» та інших. Твори Стельмаха відзначаються захопливим сюжетом, тонким гумором, яскраво змальованими постатями маленьких героїв.

Перекладацтво

Переклав українською низку популярних п'єс, які йшли на сценах Києва і Львова. Здійснив майже 50 перекладів драматичних творів.

Вшанування пам'яті

20 листопада 2011 року в Києві на будинку № 8 на Печерському узвозі, де з 1981 по 2001 рік жив і працював письменник, за сприянням меценатів В. С. Балуха та М. М. Поплавського встановлено бронзову меморіальну дошку (погруддяскульптор А. Валієв)[

 

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

до твору Всеволода Нестайка «ТОРЕАДОРИ З ВАСЮКІВКИ»

(розділ дев’ятий, ст.135-141)

БЛОК І

Познач, на твою думку, правильний варіант відповіді

1. З якого віку Павлуша та Ява почали товаришувати?

А) із самісінького народження; Б) із першого класу; В) із четвертого класу; Г) із восьмого класу.

2. Чому Павлуша спочатку не хотів дружити з Явою?

А) бо Ява пхнув його при усіх у калюжу;

Б) бо Ява постійно лякав Павлушу;

В) бо Ява не любив лазити по грушах;

Г) бо Ява постійно дражнив їхнього пса.

3. Чим частенько Антончик Мацієвський частував Павлушу?

А) виноградом; Б) яблуками; В) полуницею; Г) малиною.

4. З чим (або ким) Павлуша порівнює кавуни?

А) із тиграми; Б) із зебрами; В) зі смугастими жуками; Г) з гігантським аґрусом (рос. «крыжовник»).

5. Чому хлопці не любили Степана Карафольку?

А) бо він постійно усіх «закладав»;

Б) бо він був «зразковий учень»;

В) бо він співав образливих пісень;

Г) бо він не вмів вимовляти звук «р».

6. Кому випала роль бути фараоном?

А) Павлуші; Б) Яві; В) Васькові Деркачу; Г) Степану Карафольці.

7. Із чого хлопці робили єгипетську піраміду?

А) з піску; Б) з кавунів; В) з усякого мотлоху; Г) з листя.

8. Про кого ці слова: «Він же був баштанник, і не міг допустити, щоб кавун упав на землю й розбився»?

А) про діда Салимона; Б) про діда Вараву; В) про батька Павлуші; Г) про батька Яви.

9. Хто врятував Павлушу із халепи на баштані?

А) Грицько Сало; Б) Антончик Мацієвський; В) Степан Карафолька; Г) Ява.

10. Щодня чистив зуби й робив зарядку:

А) Степан Карафолька; Б) Грицько Сало; В) Васько Деркач; Г) Антончик Мацієвський.

11. Слова: «Хоч би в що ми грали, мені завжди випадало бути чи то розбійником, чи злодієм, чи 

шпигуном, чи фашистом» належать:

А) Яві; Б) Степану; В) Павлуші; Г) Антончику.

12.

Чому повчає твір? (основна думка) Що ми кожен для себе може взяти із даного твору?








КРАСА ПРИРОДИ У ТРИЛОГІЇ В. НЕСТАЙКА «ТОРЕАДОРИ З ВАСЮКІВКИ"

Ми живемо в мальовничій країні . Хоча я зі своїми батьками не дуже багато подорожувала, але вже полюбила Карпати, стрімкі бурхливі ріки, Шацькі озера, могутній Дніпро і Дністер, тиху і ніжну Ворсклу, безмежні долини степів, теплі моря Криму і його неповторну природу. І це все не завдяки подорожам, а завдяки творам українських письменників і поетів, у більшості яких є багато описів нашої неповторної природи. З цих творів я не тільки ще більше полюбила рідну країну, а й зрозуміла, що внутрішня краса людини дає змогу бачити красу зовнішню. А хтось пройде поряд з квітами і не помітить їхньої краси, не замислиться, чому ростуть вони серед асфальту і хто про них дбає.
Наприклад, ви були коли-небудь серед червоного і прекрасного макового поля? Макове поле мов море… Хвилюється від подиху шаленого вітру. Прогинаючись і нахиляючись, ніжні квіти опадають тендітними пелюстками, горнуться до землі. Їх духмяний і п’янкий аромат літає у повітрі, змішується свіжим вітром. Над червоними маками чиста і прозора блакить високого неба, така ж безмежна як і квітучий оксамитовий простір. А замислювались ви, як ця квітка з’явилась на планеті? Хто посіяв першу маківку на Землі? Хто знає ці відповіді? Мені ще не довелося побувати серед такої краси, але завдяки яскравому опису мені досить легко все уявити. І це тому, що внутрішня краса людини полягає в її прекрасній душі, тому, що лише людина зможе пройти по землі,створюючи нову красу. А краса ця формується з дитинства і тільки такі щирі, відкриті і безпосередні люди, як головні герої оповідання В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» зможуть відтворити та зберегти усю красу нашого рідного краю.
Слід сказати, що оповідання В. Нестайка, головні герої якого Ява Рень та Павлуша Завгородній – кращі друзі, звичайні школярі, дитинство яких проходить у звичайному українському селі, мені дуже сподобалося. Оповідання дуже насичене цікавими подіями та пригодами друзів, більшість яких вигадані самими хлопцями. Майже усі події оповідання відбуваються на вулицях села або на природі за околицею. І хоча описів оточуючого світу у оповіданні майже немає, можна досить легко уявити собі село влітку, в якому живуть хлопці, уявити красу української природи, на тлі якої і відбуваються усі події.
«Ранок був сонячний і лискучий, як нові черевики. Не ранок, а пісня дзвінка піонерська». Достатньо коротка фраза, а ми вже уявляємо собі ласкаве ранішнє сонце, прозоре блакитне небо, зелень соковитої трави, тихий шелест листя на могутніх деревах та легкий подих ласкавого вітерцю.
Ще один опис, який надає нам змогу уявити усю красу природи звичайного українського селища – це опис острова, який Ява обрав для того, щоб підготуватися до перездачі екзамену у тиші та спокої. «Острів був чудовий. Ніби спеціально створений для такого діла, яке задумав Кукурузо. Дерев багато і сухого гілля – на двадцять років топити. В очеретах, навіть зараз чути, – качки крячуть. Значить, дичини повно. На чистоводді попід берегом риба скидається, сама в юшку проситься. Посеред острова галявина: не те, що в цурки-палки, – у футбола грати можна. Край галявини величезна стара плакуча верба стоїть, вітами землю підмітає і без куреня від дощу сховаєшся». Цей опис дозволяє уявити усю ту красу, в якій проходило дитинство друзів і яку вони вміли цінувати та розуміти.
Я вважаю, що оточуюча людей природа має важливе значення у їх житті і впливає не тільки на їх ставлення до оточуючого світу, а й на формування характеру та вміння цінити те, що є основою нашого життя. І саме завдяки таким цікавим та захоплюючим творам, як оповідання В. Нестайко «Тореадори з Васюківки», ми маємо змогу доторкнутися до дивовижного світу української природи и навчитися розуміти її красу.

Немає коментарів:

Дописати коментар