Свято рідної мови” до Дня української писемності та мови (сценарій свята)
- старослов’янська вживалася переважно в церковній сфері;
- давньоруською мовою укладалися державно-юридичні закони (наприклад, „Руська правда”), велися ділові документи й писалися художні твори („Слово о полку Ігоревім”).
- вона виникла після розпаду давньоруської мови у XIV столітті;
- безпосереднім джерелом української, як і інших слов’янських мов, вважається праслов’янська мова, розпад якої почався в VII столітті.
- розвеселити
- розрадити
- вселити надію
- викликати посмішку
- переконати
- ощасливити
- зцілити
- причарувати
- возвеличити
- очистити душу
- розсіяти сумнів
- скувати сили душі
- посилити тривогу й безнадію
- поранити душу
- приголомшити
- принизити
- образити
- зганьбити
- убити
«У казки на гостинах»
Мета: розвивати пам’ять, кмітливість, вміння передавати свої думки в розмові вчитися поважати добро і правду, боротися зі злом і кривдою виховувати любов до книг, бережне ставлення до них.
Хід уроку
І. Організаційний момент, привітання з учнями
ІІ. АОЗ
Доброго дня, друзі. Вітаю вас на гостинах у казки. Добра, мудра, чарівна казка завжди була у пошані. Її із задоволенням слухають і діти, і дорослі. Казки бувають різні: і довгі, і короткі, веселі, чарівні, написані автором або складені народом. Проте у всіх казок є одна спільна риса – мудрість.
Казка запросила нас на гостини, щоб дізнатися, чи добре ми її пам’ятаємо. Отже, оголошую казкову вікторину.
ІІІ. Сприйняття матеріалу
І конкурс «Розминка»
(Учні по черзі відповідають на питання за змістом вивчених казок)
1.Як звали лиса, що дуже любив вихвалятися перед звірами? (Микита)
- Якого кольору став Лис Микита? (Синій)
- Хто є автором казки «Фарбований Лис»? (І. Франко)
4.Як звірі називали Лиса Микиту? (Остромисле)
5.Як звали маленьку істотку, що народилася в лісі, і яку люди дуже рідко помічають? (Хуха)
- Хто зруйнував хатинку Хухи-Моховинки? (Дід)
- Хто може побачити на власні очі Хуху? (Тільки дуже добрі дітки)
- Як звали правителя країни Сльозолий? (Цар Плаксій)
- Назвати імена дочок Плаксія (Нудота, Вай-Вай, Плакота)
- Як звали дівчину, що потрапила до країни Недоладії? (Аля )
- Хто забрав Алю до Недоладії? (Недочеревик)
- Що подарували Алі її нові друзі на згадку про її подорож? (Рушничок)
ІІ конкурс «Повторення теоретичного матеріалу». Дописати речення.
- В літературній казці обов’язково є автор, тому її називають _______________________.
- Літературна казка, як і народна, – це фантастичний твір, у якому перемагає _____________________.
- Записати, чим відрізняється літературна казка від народної.
- Опис зовнішності персонажа в літературному творі – це _____________________.
- Співзвучне закінчення рядків – це _______________________.
- Поєднання кількох віршованих рядків, об’єднаних однією думкою, інтонацією та способом римування – це ________________________________.
ІІІ конкурс. «Загадки казкових героїв»
Уявіть, що відому вам казку розповідає один із казкових героїв. Вам потрібно назвати героїв казки, від імені якого ведеться розповідь та назву казки.
- «Хай із ними день при дні плачуть всі в країні діти, бо сміятись радіти у моєму царстві ні!» (Цар Плаксій)
- «Я приходив кожний вечір – хай чи дощ іде, чи сніг – до голодної малечі і усім приносив сміх» (Лоскотон)
- «Майже вмираючи зі страху я мусив сидіти в фарбі тихо аж до вечора, знаючи добре, що якби тепер. У такім строї, появився на вулиці, то вже не пси, але люди кинуться за мною і не пустять мене живого»(Лис Микита)
- «Я народилася не ранньою весною, як всі мої сестри та брати. Було тоді вже тепле, ясне літо. Була найменшою в родині, «мізинчиком», мене дуже жаліли й любили, але ж любили не тільки за те, що була я манісінька. Як кошенятко. Була я добра, лагідна, звичайненька, слухняна, роботяща.» ( Хуха – Моховинка )
- «Ще місяць тому я надумала вишити рушничка для бабусі до її дня народження. І нитки підібрала. І рушничок білий знайшла, і навіть перший хрестик зробила. А потім мені перехотілося вишивати.» (Аля)
- «Я кремезний, широкоплечий хлопчина. Але ліва нога у мене коротша від правої» (Недоладько)
ІV конкурс. «Телеграма від казкового героя»
Уявіть собі, що ви запросили до себе в гості казкових героїв, але не всі змогли приїхати і надіслали лише телеграми. Щоправда, на телеграмах немає підписів. Але ви все знаєте про герої казок і швидко розберетесь від кого яка телеграма.
- Приїхати не зможу, бо вскочив у якийсь розчин, занурився у нього з головою і мало не задушився. (Лис Микита)
- Дуже хотілося потрапити до вас, але мене посадили за вузенькі грати. (Лоскотон)
- Терміново викликати збирати дітей. Що недовиконали сто справ (Недочеревик)
- Дуже засмучена, але все обличчя вимазала попелом, одяглася до пояса у старий лантух. (Недопопелющка)
- Прибути до вас не зможу, не можу підібрати собі підходящу голову. (Перший Недорадник)
- Дід зруйнував мою хату, іншу іду я шукати (Хуха – моховинка)
- Не можу до вас завітати , маю купу незавершених справ. (Аля)
V конкурс
Завдання за групами. Підготувати рекламу однієї з вивчених літературних казок
І ряд. «Лис Микита»
ІІ ряд «Цар Плаксій і Лоскотон»
ІІІ ряд «Пригоди Алі в країні Недоладії»
- IV. Підсумок уроку.
Казка – це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислів’я, приказки, притчі… Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас, сіють доброту і мудрість, навчають як треба по правді жити.
Немає коментарів:
Дописати коментар