9 клас

 


Контрольна робота з теми

«Складнопідрядне речення з кількома підрядними.

Безсполучникове складне речення».

І варіант


1. Визначте вид складнопідрядного речення.

Я хочу так життя прожити, віддати днів тугий налив, щоб зло страшне й несамовите останній подих спопелив (А. Малишко).

А обставинне умови;

Б обставинне причини;

В обставинне допустове;

Г обставинне способу і ступеня дії.

2. Визначте кількість підрядних частин у реченні:

Пишіть листи і надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати, коли є час, коли немає часу і коли навіть ні про що писати (Л. Костенко).

А дві;

Б три;

В чотири;

Г пять.

3.Вкажіть безсполучникове складне речення:

А. Мудрості не вивчитись чужої-

Треба помилятися самим. (Пл.)

Б .Перш ніж рушити, підводимось, озираємось навкруги (Г).

В. Сльози і сміх (Ол.).

Г. Розум там поможе, де сила не зможе.

0,5 б.

4. Укажіть складне безсполучникове речення, в якому правильно поставлені розділові знаки

А. Сьогодні свято у зозуль, вони усе обсіли віття (В. Таран).

Б. Зелений яр сьогодні незвичайний – хисткий туман хитається на дні. ( С. Черкасенко).

В. Не русалонька блукає – то дівчина ходить. (Т. Шевченко).

Г. Гілка не трісне- листок не шелесне, пахне незлежаний сніг. (Б. Дегтярьов)

5. Виберіть правильне продовження визначення:

Складнопідрядне речення місця – це речення, підрядна частина якого вказує

А вказує на мету, про яку йдеться в головній частині.

Б на час дії, що відбувається у головному реченні.

В на те, як саме відбуватиметься дія в головному реченні.

Г на напрям або місце дії, що відбувається у головному реченні.

6. Визначте, який розділовий знак пропущено в поданому безсполучниковому складному реченні:

Пам’ятайте серцем наша мова – пісня. (Л. Кисельов).

А. Двокрапку.

Б. Крапку з комою.

В. Тире.

Г. Кому.

ІІ рівень

Завдання 7 має п’ять варіантів відповідей, серед яких три правильні

  1. Укажіть складні речення з однорідною підрядністю:

А) Я з тих країв, де над Дніпром цвітуть, шумлять гаї, де з дня народження мені співали солов’ї.

Б) Коли ми йшли удвох з тобою вузькою стежкою по полю, я гладив золоте колосся, як гладить милому волосся щаслива ніжна наречена.

В) Жінка говорила про льон, як вона сіяла його, як доглядала, як він гарно зацвів потім, задзвонив крихітними голівками і прослався по вересневим росам.

Г) На старості літ Джеря любив довгими зимовими вечорами розказувати дочці й онукам, де він бував, що він бачив, в яких краях ходив, з якими людьми зустрічався.

Д) Для мене нема нічого дорожчого чи солодшого, ніж душа, яка мене любить, хоч би бракувало всього іншого.

(0,5-1,5 б)

ІІІ рівень


Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).


А. Усе минеться одна праця залишиться (Нар. творчість).

Б. Світило сонце парувала земля (Петро Панч).

В. Весною сій восени збереш (Нар. творчість).

Г. Щастя не кінь прямої дороги не визнає (Нар. творчість).

Д. Пора до двора сходять місяць і зоря (Нар. творчість).

Е. Лягло сонце за горою зірки засіяли ( Т. Шевченко).




1 [ ], [ ].

послідовність

2 [ ] — [наслідок].

3 [ ]: [пояснення].

4 [ ] — [ ].

зіставлення

5 [ ]: [причина].

6 [ ]; [ ].

одночасність



Встановіть відповідність: (0,5 б-1,5 б)

1. Речення з послідовною підрядністю

2. Речення з однорідною підрядністю

3. Речення з неоднорідною підрядністю

А. Ще годину тому можна було побачити, що баржу пофарбовано в брудно-жовтий колір, що вона стара, неоковирна і зовсім не відповідає своїй романтичній назві «Лореляй», вималюваній чорною фарбою на обох бортах (П. Загребельний).

Б. Коли б у вагоні було світліше , колеги голови американської делегації помітили б, як у цьому місці згадок по його обличчю пробігла весела посмішка (С. Скляренко).

В. Дуби на піщаному згір’ї ростуть буйно, докопалися корінням до соків заплави і щедро вигнали листя, що прикрило жовті горбки і сіру бетонну рівнину масивних меморіальних дощок, на яких викарбувано шістсот сімдесят шість прізвищ жертв фашистської розправи

(А. Адамович). 

Г. Далекий острів заліг хмаркою в небі (М. Коцюбинський).


IVрівень


Накреслити схему й дати характеристику речення (знаки пропущено):

Коли пригріє тепле сонечко я насолоджуюся тим як у небі весело шугають ластівки і співають жайвори.


























Контрольна робота з теми

«Складнопідрядне речення з кількома підрядними.

Безсполучникове складне речення».

ІІ варіант

  1. Укажіть речення з послідовною підрядністю

А) Вірю, що врешті збагне людина те, що земля нам дана єдина.

Б) І скрізь, де генія сіяє слава, де світ новий підвівся із руїн, Франкові нашому – земний уклін.

В) Щоб мене зневіра не скосила, щоб не подолали вороги, земле рідна, влий своєї сили і вділи цілющої снаги.

Г) Коли Черниш підходив до поста, його увагу привернув кремезний, плечистий сержант, який саме розмовляв про щось з прикордонниками.

Д) Я руку подаю через моря і гори усім, хто камінь б’є, хто землю ревно оре, хто вугіль добува і зеленить поля.


  1. Яке складне безсполучникове речення виражає одночасність дій, явищ:

А) Пригріло сонечко, обсохла земля, потягло орача в поле.

Б) Глянеш на небо – небо високе, глянеш на хмари – хмари летять.

В) Сьогодні особливо звабно темніли на приполах обскубини гречки, легка паморозь пирію стелилась у долинах, молода конюшина між карячкуватих дубів кликала у лісосмугу.

Г) Чогось завжди так виходить: гарного гриба не знайдеш, а поганка сама в очі лізе.

Д) Я знаю: світ росте із доброти


  1. Укажіть правильне визначення виду підрядності в складнопірядному реченні з кількома підрядними.
    Неоднорідна підрядність -
    A) підрядність, за якої перше підрядне залежить від головного речення, друге підрядне – від першого, третє – від другого і т. д.
    Б) підрядність, за якої однакові за значенням підрядні речення відносяться до якогось одного члена в головному реченні або до головного речення в цілому.
    B) підрядність, за якої кілька підрядних частин різних типів пояснюють якийсь один член головної частини або ж відносяться до різних її членів.
    Г) підрядність, для якої притаманні підпорядкування різного характеру.
    (1б-3б)

ІІ рівень


4. Виберіть складнопідрядні речення, частини яких з'єднані за допомогою сполучних слів.

А Сиву голову шануй, аби й сам такої нажив (Нар. творч.).

Б І скрізь, де тропа моя вється, лишав я частиночки серця (І. Драч).

В І дві вербички стали на сторожі, щоб ту могилу час не зарівняв (Л. Костенко).

Г Як зерно вродиться, то золото само прикотиться (Нар. творч.).

Ґ Хай мені зоріють зорі, доки сонце моє спить (Олександр. Олесь).


5. Укажіть речення, у яких допущені пунктуаційні помилки.

А Огні в тій стороні погашено, щоб ворог передчасно не доглянув, що тут робиться (І.Франко).

Б Коли пробється там, де ти ходив потік, чи встане палац білий тоді вже ти зробиш діло господарем по цій землі пройдеш (Ю. Забашта).

В Хто хоче нехай розпитає, як сонце за степом сідає, як жито, мов хвиля, біжить (Л.Первомайський).

Г Якщо прийде журба, то не думай її рознести у веселощах бучних за столом, де веселії друзі твої пють, гуляють при покликах гучних (Леся Українка).

Ґ І тільки мати знає, яке в нього справді здоровя і як легко чіпляються до нього всякі хвороби (О. Гончар).

6. Укажіть складнопідрядні речення з послідовною підрядністю.

А Ми дивились довго, як хмаринка тане, як синіє синь, як колише вітер струни павутин (М. Рильський).

Б. Чи буде ясно, чи будуть грози, чи прийде часом якась наруга, ти не зіб'єшся в своїй дорозі, не скривдиш жінки, не зрадиш друга (В. Гуртовенко).

В Я готовий повірити в царство небесне, бо не хочу, щоб в землю ішли без сліда безіменні, святі, незрівнянно чудесні, горді діти землі, вірні діти труда (В. Симоненко).

Г Коли ми йшли удвох з тобою вузькою стежкою по полю, я гладив золоте колосся, як гладить милому волосся щаслива, ніжна наречена (Д. Павличко).

Ґ Я знала виродка, що цурався жінки, що привела його на світ (І. Вільде).

ІІІ рівень (3 б)

Накреслити схему й дати характеристику речення (знаки пропущено):

Коли пригріє тепле сонечко я насолоджуюся тим як у небі весело шугають ластівки і співають жайвори.


1)Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями і видом підрядної частини.

1)Укажіть відповідність між реченням та розділовими знаками. 

В даних складних безсполучникових речень ставиться:

А) тільки кома

Б) крапка з комою

В) тире

Д) двокрапка


Речення :

  1. Нема такого хліба на землі як той що моя мати випікала на листі горіховому в печі.

  2. Мені здається твої очі в мою душу світять з вишини.

  3. Там вечір дихає туманами йому зоря з дитинства сниться.

  4. Ще сонячні проміні сплять досвітні огні вже горять.

  5. Білі акації будуть цвісти в місячні ночі жагучі промінь морями заллє золотий річку і верби і кручі.




IV рівень

Накреслити схему й дати характеристику речення (знаки пропущено):

 Розкажи як за горою сонечко сідає як у Дніпра веселочка воду позичає (Т. Шевченко).



                           


  Перечитайте цю додаткову інформацію!!!!!!!



Як їх розрізняти?
СполучникСполучне слово
Службова частина мовиЗайменник або прислівник
Не є членом реченняЄ членом речення в підрядній частині, до нього можна поставити питання
Можна замінити тільки сполучникомМожна замінити іншим повнозначним словом, у т.ч. з головної частини речення.
        —
Може вимовлятися з логічним наголосом
        —Сполучним словам у підрядній частині можуть відповідати співвідносні займенники або прислівники в головній частині (такий... якийтой... якийтам... дете... щотоді... коли тощо).
Зверни увагу!

  • сполучники не відповідають на питання, а сполучні слова відповідають;
  • підрядне речення зі сполучним словом можна перетворити на питальне речення, а зі сполучником — не можна.

(Сталося щось таке, чого не могло статися (В. Козаченко) — Чого не могло статися?)

  • сполучник можна замінити лише сполучником, а сполучне слово — тільки іншим сполучним словом.
Лише сполучними словами бувають
  • займенники ХТО, ЯКИЙ, КОТРИЙ, ЧИЙ, СКІЛЬКИ, НАСКІЛЬКИ;
  • прислівники ДЕ, КУДИ, ЗВІДКИ, ПОКИ (АЖ ПОКИ), ДОКИ (АЖ ДОКИ), ВІДКОЛИ, НАВІЩО (НАЩО, ЗАДЛЯ ЧОГО, ЗАРАДИ ЧОГО), ЧОМУ (причина).
Лише сполучниками бувають:
  • аби, щоб, для того щоб, задля того щоб
  • мов, немов, немовби, немовбито, наче, неначе, неначеб, неначебто, ніби, нібито, буцім, буцімто
  • перед тим як, після того як, з того часу як, тим часом як, тоді як, як тільки, тільки-но, тільки що, ледве, щойно, перш ніж 
  • якщо, якби, коли б, аби, раз
  • хоч (хоча), хай, нехай, дарма що, незважаючи на те що, попри те що
  • так що
  • бо, тому що, через те що, тим що, затим що, оскільки, позаяк
  • аж, що аж, що й

  • сполучники не відповідають на питання, а сполучні слова відповідають;
  • підрядне речення зі сполучним словом можна перетворити на питальне речення, а зі сполучником — не можна.

(Сталося щось таке, чого не могло статися (В. Козаченко) — Чого не могло статися?)

  • сполучник можна замінити лише сполучником, а сполучне слово — тільки іншим сполучним словом.

















Самостійна робота

Складнопідрядне речення. Безсполучникове складне речення

Варіант 1

І. Перепишіть речення, підкресліть граматичні основи, накресліть схеми, визначте види підрядних речень.

1. А тепер у серці щось тремтить і грає, як тремтить на сонці гілка золота.

2. Там, де зорі сяють з-за гори, над водою гнуться явори.

3. Дарма що сніг хрумкотить під ногами, але весна своє бере.

4. Замолоду треба набиратися знань, щоб не пуста була твоя власна криниця.


ІІ. Перепишіть речення, підкресліть граматичні основи, накресліть схеми, визначте види підрядного зв’язку.

1. Велику силу чародійних перетворень мають наші ріки і броди, коли в них тоне місяць, коли в таємничих ямбах очеретів затихає птиця.

2. Якби ми були дружніші, люди не знали б, як тяжко переживається самота.

3. Помиляється той, хто гадає, що з одержанням свідоцтва чи диплома закінчується період навчання.


ІІІ. Переписати речення, поставити розділові знаки, накреслити схеми речень.

1. Війне вітерець дзвінка пшениця летить кидається уплав.

2. Глянь моя мила зорі повисли над Дніпром.

3. На білу гречку впали роси веселі бджоли одгули замовкло поле стоголосе в обіймах золотої мли.

4. І вірю я любов зігріє жорстокий двадцять перший вік.


ІУ. Скласти речення за схемою.

1. [ ], ( ), ( ) з послідовною підрядністю.

2. [ ]: [причина].





Самостійна робота

Складнопідрядне речення. Безсполучникове складне речення

Варіант 2

І. Перепишіть речення, підкресліть граматичні основи, накресліть схеми, визначте види підрядних речень.

1. Соняшники високо піднімали свої жовті голови, щоб погрітися на сонці.

2. На морі ставало темно, тому що з берега насувала важка чорна хмара.

3. У кого серце мудрістю багате, тому глибини всякі перейти.

4. Посеред ріки, де протікає бистрінь, тріснув кількома сліпучими промінцями ясний лід.


ІІ. Перепишіть речення, підкресліть граматичні основи, накресліть схеми, визначте види підрядного зв’язку.

1.Треба глибоко розуміти, що мова тільки та невичерпно багата й гарна, яка виплекана твоїм рідним народом.

2. З хати незабаром пробилася музика і спів, про ті василечки, що сходять на горі, про той барвінок, що послався під горою.

3. Людям потрібне лише те слово художника, яке чарує своїм багатством, яке бентежить влучністю вислову, яке здатне сколихнути і серце, і розум.


ІІІ. Переписати речення, поставити розділові знаки, накреслити схеми речень.

1.Світить в блакиті сонце зеленіють гори джерельною свіжістю дихає степ.

2. Любіть книгу вона допоможе вам розібратися в строкатому сплетінні думок.

3. Проти неділі сниться мені сон зійшов над нашою хатою місяць уповні.

4.Урожай не земля родить його людські руки творять.


ІУ. Скласти речення за схемою.

1. [ ], ( ), ( ) з однорідною підрядністю.

2. [ ][ ].

3 коментарі:

  1. 3. Укажіть правильне визначення виду підрядності в складнопірядному реченні з кількома підрядними.
    Неоднорідна підрядність -
    A) підрядність, за якої перше підрядне залежить від головного речення, друге підрядне – від першого, третє – від другого і т. д.
    Б) підрядність, за якої однакові за значенням підрядні речення відносяться до якогось одного члена в головному реченні або до головного речення в цілому.
    B) підрядність, за якої кілька підрядних частин різних типів пояснюють якийсь один член головної частини або ж відносяться до різних її членів.
    Г) підрядність, для якої притаманні підпорядкування різного характеру. (1б-3б)

    ВідповістиВидалити
  2. ЩО, ЯК, КОЛИ, ЧИМ
    Ці слова в одних випадках виступають сполучниками, в інших — сполучними словами.

    ВідповістиВидалити
  3. А е відповіді на контрольну роботу..

    ВідповістиВидалити