1. «Тарасова ніч»
Надзвичайно велику роль у творчості Шевченка відіграють ті героїчні сторінки нашої минувшини, які пов'язані з українським козацтвом. Запорозька Січ і козацьке лицарство - це феноменальне явище української історії, ціла епоха в житті нашого народу, його легендарне минуле, уособлення свободи й національної гідності, героїзму й патріотизму. Козацька минувшина України цікавила Шевченка з молодих літ, ідеалізація її відчувається вже в перших поетичних творах «Кобзаря», поемах та історичних піснях, у яких він із романтичною захопленістю, в яскравих образах відтворює сюжети з часів козацького життя, сміливих воєнних походів запорозьких лицарів.
Свої роздуми про козацькі часи й Українську гетьманську державу Шевченко фактично вперше подає в поемі «Тарасова ніч», написаній у листопаді 1838 року в Петербурзі. В основі сюжету - історична подія: перемога козаків на чолі з Т. Федоровичем, якого називали ще Трясилом, над польсько-шляхетським військом гетьмана С. Конецпольського під Переяславом під час селянсько-козацького повстання 1630 року.
У творі використано прийом обрамлення: на початку й у кінці зображено кобзаря, що співає в оточенні молоді про боротьбу козаків проти поневолювачів. Перед слухачами постають персоніфіковані образи зневаженої зажуреної України, що потерпає від польсько-шляхетського панування, релігійних переслідувань з боку уніатів, жорстокого придушення повстань, зокрема під проводом Наливайка та Павлюги. Гетьман нереєстрових запорозьких козаків Тарас Трясило піднімає побратимів на чергове повстання проти ляхів, проте зазнає поразки у важких боях з військом Конецпольського. Однак козаки не здаються, вони лише імітують свою поразку, а потім після переможного бенкету ляхів оточують уночі вороже військо й завдають йому нищівного удару. Яскраві, експресивні картини битви козаків з ляхами сприймаються як протест проти ганебної дійсності, в основі якого - мрія поета про кращу долю народу й утвердження його права на свободу. Історичні персонажі поеми - Северин Наливайко, Павлюга, а також головний герой твору Тарас Трясило виступають борцями за волю, що не протистоять масі, а є виразниками її прагнень і сподівань. Поему було написано заради пробудження національної самоповаги українців, усвідомлення й утвердження себе як народу з давньою і героїчною історією.
ичайною силою високопоетичного зображення показано героїчну й глибоко драматичну минувшину України. Можна з певністю твердити, що Шевченкові поеми історичної, історико-революційної та соціально-політичної проблематики - це вершинне досягнення творчості поета. Вони збагатили високими епічними зразками не тільки українську, а й світову літературу. Висловлені в них історичні погляди й історична свідомість поета сприяли зростанню національно-визвольної боротьби всіх слов'янських народів.
2. «Іван Підкова»
Поему «Іван Підкова» присвячено боротьбі українського народу проти турецькотатарських завойовників. У поемі йдеться про морські походи запорожців. Агресивна політика султанської Туреччини та Кримського ханства була спрямована на спустошення українських земель. Під час набігів завойовники забирали в рабство чимало українців, потім їх продавали на невільницьких ринках Криму й Туреччини. Щоб розгромити міста-фортеці й визволити полонених, козаки вирушали морем до Туреччини.
Іван Підкова - реальна історична постать. Образ сміливого отамана, який не раз очолював морські походи козаків, і вивів у своїй поемі Шевченко.
Поема складається з двох частин. У першій автор змальовує козацькі часи в Україні, але з давньої слави полишилися тільки високі могили, де спочиває «Козацькеє біле тіло, в китайку повите». Водночас своєю художньою уявою поет змальовує запорозьких лицарів, їхню відвагу та одчайдушність. їх не лякають на розбурханому морі «хвилі, як ті гори», коли «ні землі, ні неба», вони вкривають човнами-чайками Дніпровий лиман і пускаються в морський похід, аби вдарити на столицю ворожого султана.
Оспівуючи в першій частині славні перемоги запорожців, Шевченко використовує рефрен «було колись»:
Було колись - запорожці
Вміли пановати.
Пановали, добували
І славу, і волю;
Минулося - осталися
Могили по полю. У наступних рядках звучить віра в те, що запорожці гинули не марно:
Було колись добре жити на тій Україні... А згадаймо! Може, серце Хоч трохи спочине. У другій частині Шевченко зображує власне морський похід запорожців до столиці султанської Туреччини - Царгорода. Ця частина поеми велична, патетична. На тлі грізної стихії моря козаки співають. Вони йдуть визволяти своїх братів з неволі, томунастрій піднесений. Поет змалював велику довіру, яка панує в козацькому середовищі. Запорожці один до одного ставляться з пошаною. Такі стосунки в козацькому війську свідчать про справжнє лицарство запорожців у великому й повсякденному водночас. Це типово романтичний образ ранньої творчості Т. Шевченка.
Опрацювання твору Т.Шевченка «Сон».
Розповідь вчителя. Історія написання та сучасна значимість.
Т.
Шевченко вирішив поїхати в Україну. Для
цього навіть перервав навчання в Академії
мистецтв. Тягнуло в рідний край. На
Батьківщині поет провів кінець весни,
все літо і всю осінь 1843 року, повернувся
до Петербурга в лютому 1844 року. У цей
час він і написав «Сон» («У всякого своя
доля»), де відтворив живі враження дикої
сваволі поміщиків, злиденного життя і
нестерпних страждань кріпаків. Свій
гнів вилив він у поемі, яка є гострою
сатирою на царську Росію часів Миколи
І, на всю систему самодержавного ладу.
На
допиті після арешту в 1847 році Шевченко
так з’ясував виникнення задуму цієї
поеми: «Будучи еще в Петербурге, я слышал
везде дерзости и порицания на государя
и правительство. Возвратясь в Малороссию,
я услышал еще более и хуже между молодыми
и между степенными людьми; я увидел
нищету и угнетение крестьян помещиками,
посессорами и экономами-шляхтичами, и
все это делалось и делается именем
государя и правительства».
Тому
виникла потреба написати твір у певному
розумінні узагальнюючий, який би розкрив
людям очі на сутність тогочасної
суспільно-політичної системи, показав
би людям: таким ось насправді є той лад,
у якому нам доводиться жити.
З моменту
написання твору пройшло багато часу.
І
всі ці роки він «працював» — розкривав
людям правду про самодержавний лад
царської Росії. Той лад уже давно зник.
Але читаючи цю поему зараз, постійно
ловиш себе на думці, що твір запрограмований
на більше, що йдеться в ньому не тільки
про царську Росію, що істина показана
в поемі, цілком актуальна для нашої
зовсім недавньої історії.
Одне слово,
істину, яку відкрив Шевченко в 1844 році,
не завадило б і нам глибше зрозуміти.
Епіграф
у творі звучав так: «Дух истины, его же
мир не может прияти, яко не видит его,
ниже знает его.». Таким чином, поет
проголосив: у «Сні» я покажу вам істину,
а ви пізнайте, зрозумійте її.
№ з/п |
Відомості про твір |
Зміст |
1 |
Історія написання |
Співець покріпаченого селянства Тарас Шевченко написав поему «Сон», повернувшись з України, вражений муками земляків на розореній, розіп'ятій рідній землі. Написання «Сну» стало однією з причин арешту. |
2 |
Ідея |
Викрити ганебний режим військово-поліцейської диктатури та загарбницької політики Миколи І, показати життя покріпаченої України, недосконалість суспільства |
3 |
Тематика |
Зображення неймовірних страждань трудящих і «райського життя» панів, показ свавілля та морального виродження панівних класів, хабарництва, чиновників |
4 |
Жанрова своєрідність |
Комедія, зразок політичної поезії |
5 |
Сюжетна основа |
В основі сюжету сон нетверезої людини. |
6 |
Композиція |
Поема «Сон» складається зі вступу і трьох картин сну: Україна, сибір, Петербург. Наявний епіграф. Центральною картиною є зображення «генерального мордобитія». Автор також звертається до історичної ретроспективи (Петро І, Катерина ІІ, гетьман) |
Довідковий матеріал з теорії літератури (учні роблять )
Алегорія - вид метафори: іншомовне зображення предмета чи явища через інші, подібні до них, з метою наочно показати їх суттєві риси. Використовується, як правило, у загадках, байках і відзначається загальновпізнавальним характером. Наприклад, у байках через характери дійових осіб – тварин і звірів – зображено риси людей, їх вдача.. алегорія – засіб посилення поетичної виразності. (білий голуб чи зелена гілка в руках людини – алегорія миру; у казках вовк уособлює жадібність, лисиця – хитрість і т.ін).
Гротеск – художній засіб, прийом, що ґрунтується на свідомому перебільшені, контрастах трагічного й комічного, де реальне в житі переплітається з фантастичним, страшне – з незвично смішним)
Контраст – стилістична фігура протиставлення явищ, предметів, характерів; посилює змістовне й емоційне звучання твору. Використовується у віршах, прислів’ях та приказках, у назвах книг і творів. Це фігура побудована на використанні антонімічних пар.
У Т.Шевченка поетичний контраст - це непросто художній прийом, а мистецький підхід, метод пізнання дійсності, у якій було багато протиріч. Прийом протиставлення багатих і бідних, невільників і вільних людей., чесних і безчесних, підлих та справедливих, щасливих та нещасних можна сказати універсальний у «Кобзарі». Контраст часто перебуває в центрі гострої сатири.
Умовність:
Художня первинна (прихована) – відмінні риса будь-якого твору мистецтва. Вона створює видимість правдоподібності, схожості на реальну дійсність. Природа цієї умовності – своєрідність погляду автора на відображувану ним у художньому творі дійсність;
Художня вторинна (відкрита, активна) – свідоме порушення правдоподібності з метою висвітити, зробити зримими те, що якої-небудь причини не може бути назване прямо або не має в реальному житті свого предметного втілення; відновлення форм, які зустрічаються в житті та природі. Образи, які одержуються в підсумку, не цілком схожі на життя, з фактами життя їх не можна порівняти «прямим накладанням». Однак вони можуть виражати смисл цих фактів, вірно відображати дійсність.
Немає коментарів:
Дописати коментар